Uz īpašumā esoša zemes gabala atrodas palīgceltne – ēka (īpašumā), kura tiks rekonstruēta, un šai ēkai tiks piebūvēta klāt papildu ēka. Ēkas tiks izmantotas saimnieciskajā darbībā. Vai visi izdevumi, kas saistīti ar dokumentācijas kārtošanu – dažādas izziņas, vērtēšana, saskaņošana, topogrāfijas projekts utt., ir iekļaujami jaunizveidotā objekta pašizmaksā, vai jāattiecina uz pārskata perioda izmaksām?
Izmaksu iekļaušanu pamatlīdzekļu vērtībā nosaka 16. Starptautiskais grāmatvedības standarts Pamatlīdzekļi (turpmāk - Standarts). Standarta 10. punkts nosaka, ka saskaņā ar atzīšanas principu uzņēmums novērtē visas tā pamatlīdzekļu izmaksas brīdī, kad tās rodas. Šīs izmaksas ietver tās summas, kas sākotnēji radušās, lai iegūtu vai veidotu pamatlīdzekļu posteni, un izmaksas, kas radušās vēlāk, lai to pievienotu, aizvietotu vai apkalpotu.
Saskaņā ar Standarta 16. punktu pamatlīdzekļu objekta izmaksas veido:
Standarta 17. punkts nosaka, ka tieši attiecināmas izmaksas ir, piemēram, šādas:
Savukārt Standarta 19. punkts sniedz izmaksu piemērus, kas nav pamatlīdzekļu objekta izmaksas:
Tādējādi, ņemot vērā, ka izdevumi, kas saistīti ar projekta dokumentācijas kārtošanu (dažādas izziņas, vērtēšanas, saskaņošanas, topogrāfijas, projekts), ir neatņemama projekta sastāvdaļa, bez kuras nav iespējams šo projektu sekmīgi pabeigt (skat. 16. punktu), tad šādas izmaksas ir pieskaitāmas pamatlīdzekļa vērtībai un norakstāmas atbilstoši plānotajam pamatlīdzekļa izmantošanas laikam, sākot ar tā pieņemšanas ekspluatācijā brīdi.